Oefentherapie

Klachten

De oefentherapeut kan u helpen bij veel verschillende klachten. Bij klachten als gevolg van een verkeerde houding, maar ook spierspanningshoofdpijn, ademhalingsproblematiek (bv. hyperventilatie klachten bij chronische aandoeningen (bv. artrose, fibromyalgie, MS), rugklachten (bv. scoliose, kyfose, hernia), nek- en schouderklachten. Ook kan de oefentherapeut preventief behandelen, voorkomen is immers beter dan genezen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het krijgen van tips en adviezen over onder andere uw werkhouding.

Waarmee helpt de oefentherapeut?

Iedereen beweegt de hele dag door. Bewegingen waar we allemaal niet meer over nadenken. We stappen ons bed uit, lopen naar het koffiezetapparaat, kleden ons aan en lopen naar buiten. Dit zijn nog maar een paar routinehandelingen die iedereen wel kent. We gaan pas echt nadenken over deze bewegingen als bewegen ineens niet meer pijnloos gaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een verkeerd houding- en bewegingspatroon, een ziekte of aandoening of door ouderdom. De oefentherapeut richt zich op de oorzaak van de klacht, die wordt structureel aangepakt zodat de klachten verdwijnen, verminderen of worden voorkomen.

De behandeling

De eerste keer dat u langskomt zal er altijd een intake en onderzoek plaatsvinden. Aan de hand hiervan en gericht op uw hulpvraag zal een behandelplan opgesteld worden waar u onder begeleiding van de oefentherapeut mee aan de slag kan.  De oefentherapeut kijkt verder dan de klacht, er wordt namelijk gekeken naar uw gehele houding- en bewegingspatroon. Daarnaast is uw hulpvraag en uw persoonlijke situatie van groot belang. De behandeling van een verpleegkundige zal er dan ook weer anders uit komen te zien dan die van een administratief medewerker. Belangrijk aspect is dat u met de houdingsadviezen van de oefentherapeut thuis zo veel mogelijk aan de slag kan om deze te automatiseren.

Neem contact met ons op

Klik hier voor informatie over uw privacy